Τα έργα που πραγματοποιήθηκαν στη Λάϊστα το έτος 2016

1. Κατασκευάστηκαν πέντε (5) καινούργια παράθυρα στο γυναικωνίτη του Ιερού Ναού των Παμμεγίστων Ταξιαρχών

24_124_2

2. Ξεκίνησε η τοιχοποιία περίφραξης του παρεκκλησίου του αγίου Χαραλάμπους
24_324_4

3. Έγινε επέκταση του δικτύου ύδρευσης στον άγιο Γεώργιο με την τοποθέτηση βρύσης δίπλα στο παρεκκλήσιο.

24_5

4. Τοποθετήθηκε πλαστική σωλήνα στη διασταύρωση της παράκαμψης του δρόμου προς τον άγιο Γεώργιο, μετά την, ως γνωστόν, ΠΕΡΙΦΡΑΞΗ (!!!) του τμήματος του δρόμου από τον άγιο Δημήτριο προς τον άγιο Γεώργιο.

24_6  24_7

5. Τοποθετήθηκαν τρείς (3) νέοι προβολείς LET, με τη συμβολή του πατριώτη μας κ. Βασιλείου Γρίβα, για τελειότερο και οικονομικότερο φωτισμό του ρέματος των Παμμεγίστων Ταξιαρχών (βάλια σκάμαλε).

24_5

6. Καθαρίστηκε το ρέμα των Παμμεγίστων Ταξιαρχών (βάλια σκάμαλε).

7. Καθαρίστηκε το αυλάκι, μετά τη διασταύρωση προς τον άγιο Χαράλαμπο, προκειμένου να μη διαβρώσουν τα νερά το δρόμο που είχαμε χαλικοστρώσει.

27_9

8. Χαλικοστρώθηκε η διασταύρωση της παράκαμψης εισόδου στο χωριό.

27_10

Advertisements

Για το δρόμο αγίου Γεωργίου – αγίου Δημητρίου

Στην Εφημερίδα «Λαϊστινά Νέα» αριθμός φύλλου 67, 2015, σελ. 8 διαβάσαμε:

Εύγε στον Κώστα Κολούρα

Για τη συντήρηση του δρόμου προς Άγιο Γεώργιο με δικά του έξοδα

Οφείλουμε να αποδώσουμε δημόσια τον έπαινο στον φίλο του χωριού μας πολιτικό μηχανικό με έδρα τα Γιάννενα, Κώστα Κολούρα για την απλοχεριά και την πηγαία καλοσύνη που υποδηλώνουν αρχοντιά και ευγενικό χαρακτήρα. Δεν είναι λίγο να κινητοποιείς αυτοκίνητα, φορτωτές, εργάτες κ.λπ. και να στρώνεις με μπάζα και χαλίκια εκατοντάδες μέτρα δρόμου καθιστώντας εύκολη και ευχάριστη την οδική πρόσβαση προς Άγιο Δημήτριο και Άγιο Γεώργιο. Μακάρι και άλλοι να ακολουθήσουν στο χωριό το παράδειγμά του…

 

Επειδή η εν λόγω δημοσίευση σχετίζεται ΑΜΕΣΑ με την από 15.8.2015 επιστολή μου στον Δήμαρχο Ζαγορίου, από τον οποίον, δυστυχώς, ακόμη δεν έλαβα απάντηση (Με σνομπάρει; Ας μου το πεί για να μην τον ενοχλώ), πληροφορώ τον αρθογράφο τα ακόλουθα:

  • Πράγματι, αποτελεί αξιέπαινη πράξη η όποια κοινωφελή προσφορά στο χωριό.

ΟΜΩΣ:

  • Ο δρόμος που ο κ. Κώστας Κολούρας μπάζωσε και χαλικόστρωσε ΟΔΗΓΕΙ στη Ξενοδοχειακή μονάδα που κατασκεύασε κοντά στον άγιο Γεώργιο.

Ερωτώ τον αρθρογράφο, εάν αληθεύει ή όχι, πως, επειδή σημάδευσε τμήμα του δρόμου προς τον άγιο Γεώργιο, προκειμένου να το εντάξει στο οικόπεδό του, με εξανάγκασε:

  • Να κάνω παραλλαγή του εν λόγω δρόμου, καταβάλλοντας ΜΟΝΟ το αντίτιμο των καυσίμων στον Πρόεδρο του Τοπικού Συμβουλίου, πατριώτη κ. Χρήστο Κύρο;

ΑΚΟΛΟΥΘΩΣ, ο αρθογράφος και ο Δήμαρχος Ζαγορίου οφείλουν δημόσια να πληροφορήσουν, ιδιαίτερα, ΟΛΟΥΣ τους, γέννημα και θρέμμα, Λαϊστινούς, χωρίς υπεκφυγές:

  1. Πόσα είναι τα στρέμματα που ο κ. Κώστας Κολούρας κατέχει στον τόπο που κατασκεύασε τη Ξενοδοχειακή μονάδα, στη Λάϊστα.
  2. Εάν στα εν λόγω στρέμματα περιλαμβάνονται και χωράφια που δεν ανήκαν στον Νικόλαο Παπαθανασίου, από τον οποίο, μέσα των γνωστών διαδικασιών, περιήλθαν στη συνέχεια στον κ. Κώστα Κολούρα.

ΕΠΙΣΗΣ, ο αρθογράφος και ο Δήμαρχος Ζαγορίου οφείλουν δημόσια να πληροφορήσουν ΟΛΟΥΣ τους Λαϊστινούς, εάν αληθεύει, αυτό που ακούστηκε το καλοκαίρι, πως:

  • Με βάση τα τοπογραφικά που ο κ. Κώστας Κολούρας έχει, το κτήμα του καταλαμβάνει την έκταση μεταξύ δύο δρόμων: Του δρόμου από τον άγιο Γεώργιο προς το χωριό και του δρόμου από τη διασταύρωση προς τον άγιο Δημήτριο μέχρι τον κεντρικό δρόμο προς το χωριό. Εάν συμβαίνει το τελευταίο, απλά σημειώνω πως: «και έσται η εσχάτη πλάνη, χείρων της πρώτης» (Μθ. 27,64).

ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ, ο αρθογράφος και ο Δήμαρχος Ζαγορίου οφείλουν να γνωρίζουν ότι:

  • Ο κ. Κώστας Κολούρας χωρίς να με ρωτήσει, έκοψε το νερό από την παραδοσιακή βρύση, την οποία έκτισα δίπλα στη μεράντζα (Όστρια), στο δένδρο, δηλαδή, κάτω από το οποίο μίλησε ο άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός στους τότε κατοίκους της Λάϊστας, αφού έφερα σε αυτήν το νερό από απόσταση επτακοσίων, περίπου μέτρων, καταβάλλοντας προς τούτο πάνω από πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ. Με αυτό το νερό ο κ. Κώστας Κολούρας έκτισε την όμορφη Ξενοδοχειακή μονάδα του στη Λάϊστα.

Τέλος, ΟΛΟΙ, και ιδιαίτερα όσοι προσπαθούν να μεταλλάξουν τις αυθεντικές παραδόσεις του χωριού με «μοντέρνες», καλούμαστε να συνειδητοποιήσουμε πως, εκτός που είναι «σκληρόν προς κέντραν λακτίζειν» (Πρ. 26,14) [Για παράδειγμα, ζιαφέτια μπορούν να γίνουν σε πολλές ημέρες του Αυγούστου, όπως αυτό του Π. Καρρά (21.8.2015), και ΟΧΙ τη Μ. Παρασκευή της Παναγίας (Παραμονή, όπως κάποιοι την καλούν, του 15Αύγουστου!!!)]:

  • «Ου παραμένει ο πλούτος, ου συνοδεύει η δόξα, επελθών γαρ ο θάνατος ταύτα πάντα εξηφάνισται», και πως «πάντα σκιάς ασθενέστερα, πάντα ονείρων απατηλότερα. Μία ροπή και ταύτα πάντα θάνατος διαδέχεται».

Ιωάννης Β. Κογκούλης

Ομότιμος Καθηγητής Πανεπιστημίου

Έργα στη Λάιστα – 2015

Το έτος 2015 πραγματοποιήθηκαν στο χωριό τα ακόλουθα έργα:

 

  1. Τοποθέτηση στα καντήλια του ιερού Ναού της Κοιμήσεως Θεοτόκου (στην Παναγία), ειδικού μηχανισμού για το κατέβασμα και ανέβασμά τους καθώς και ειδικά ποτήρια σε αυτά.

2009

  1. Τοποθέτηση ειδικού μηχανισμού στα καντήλια του παρεκκλησίου του αγίου Χαραλάμπους για το κατέβασμα και ανέβασμά τους.

 

2015_2

 

 

  1. Τακτοποίηση, με τη συμβολή του Προέδρου της τοπικής αυτοδιοίκησης Χρήστου Κύρου, των δύο πρώτων σημείων από τα οποία θα ξεκινήσει η τοιχοποιία στον άγιο Χαράλαμπο.

2015_4

2015_3

  1. Διαπλάτυνση, με τη συμβολή του Προέδρου της τοπικής αυτοδιοίκησης Χρήστου Κύρου, του δρόμου από τον άγιο Χαράλαμπο και, περίπου, έως τη διασταύρωση προς Αταραχή και Σαλατούρα.

 

2015_5

 

  1. Καθαρισμός ρέματος από τη γέφυρα των Παμμεγίστων Ταξιαρχών μέχρι το γήπεδο μπάσκετ.

2015_6

  1. Τοποθέτηση, με τη συμβολή του Προέδρου της τοπικής αυτοδιοίκησης Χρήστου Κύρου και του πατριώτη μας Βασιλείου Γρίβα, τριών προβολέων για φωτισμό του ρέματος, κάτω από την πλατεία του χωριού.

 2015_7

  1. Παραλλαγή, με τη συμβολή του Προέδρου της τοπικής αυτοδιοίκησης Χρήστου Κύρου και του γαμπρού στη Λάϊστα Νικολάου Κοσμά, του δρόμου από άγιο Γεώργιο προς άγιο Δημήτριο.

 

  1. Αντικατάσταση μετασχηματιστή στον αναμεταδότη του Εκκλησιαστικού καναλιού 4Ε.

Επιστολή Καθηγητή Ιωάννη Κογκούλη

Στις Αρχές του Δήμου Ζαγορίου και στην Περιφέρεια Ηπείρου στάλθηκε η ακόλουθη επιστολή:
Ιωάννης Β. Κογκούλης
Καθηγητής Πανεπιστημίου
Κεραμοπούλου 11,
546 22 Θεσσαλονίκη
             Λάϊστα, 15 Αυγούστου 2015

Προς
τη Διοίκηση του Δήμου
Ζαγορίου

Κάποιες σκέψεις για την ιδιαίτερή μου πατρίδα, τη Λάϊστα

Πιστεύοντας πως θα πραγματοποιούνταν η εδώ και χρόνια λειτουργούσα τον Δεκαπενταύγουστο στην πλατεία του χωριού Λαϊκή Συνέλευση, τα όσα σκεφτόμουν να αναφέρω σε αυτήν τα είχα γραμμένα, για αποφυγή παρεξηγήσεων και παρερμηνειών. Επειδή, όμως, αυτή δεν πραγματοποιήθηκε, για να μην ακούσουν, κάποιοι, κατά δήλωσή τους, τον Καθηγητή Ι. Κογκούλη, ο οποίος θυσίασε δέκα (10) χρόνια από τη νιότη του για την κατασκευή της πλατείας των Παμμεγίστων Ταξιαρχών, την οποία οι ίδιοι απολαμβάνουν, να μιλά σε αυτήν (τόση απέχθεια στο πρόσωπό του!!!), τα καταθέτω εγγράφως στις Δημοτικές αρχές της ιδιαίτερής μου πατρίδας, της Λάϊστας, ώστε αυτές να ενημερωθούν και να τοποθετηθούν σε αυτά.

Ελπίζω ότι η Διοίκηση του Δήμου θα ευαισθητοποιηθεί και, θέλω να πιστεύω, πως επί αυτών θα μου απαντήσει εγγράφως.

Εισαγωγικά, επειδή πολλές φορές, όταν γίνεται αναφορά σε Σύλλογο, χωρίς αυτός να προσδιορίζεται, κάποιοι Λαϊστινοί εννοούν τον Ορειβατικό, θα ήθελα να δηλώσω πως υπάρχει και κάποιος άλλος Σύλλογος, ο Μορφωτικός, έστω και εάν επιχειρείται το «κόντεμά» του, ή και ακόμη η διαγραφή του από την ιστορία της Λάϊστας, και όχι μόνο. Η ιστορία του χωριού θα κρίνει τόσο τους δύο Συλλόγους, όσο και αυτούς που τελευταία ανακάλυψαν τη Λάϊστα και στρέφονται εναντίον μου, όσο, επίσης, και όσους από τη θέση του κοινοτάρχη, του γραμματέως κ.ο.κ. δραστηριοποιήθηκαν σε αυτήν. Το έργο που υλοποιήθηκε, μέσω του Μορφωτικού Συλλόγου, μπορεί κάποιος να το πληροφορηθεί στην ιστοσελίδα:

  • laista1.wordpress.com

Α. Αναφορά σε γεγονότα ή για να μη ξεχνιόμαστε…

  1. Το σχολείο. Ως γνωστόν, το κτήριο του σχολείου, το οποίο ανήκει στο Δήμο, τα τελευταία χρόνια ανακαινίστηκε. Επί Προεδρίας στο Μορφωτικό Σύλλογο του πατριώτη Γ. Μέρτζιου, το σχολείο παραχωρήθηκε από το Δήμο για χρήση και στους δύο Συλλόγους. Συγκεκριμένα, η μεγάλη αριστερή αίθουσα δόθηκε στο Μορφωτικό Σύλλογο, ενώ η δεξιά στον Ορειβατικό.

Ο Μορφωτικός Σύλλογος φρόντισε για την περιποίηση της αίθουσας με την τοποθέτηση κουρτινών και τον εξοπλισμό με απαραίτητα αντικείμενα. Συγκεκριμένα ο Γ. Μέρτζιος προμηθεύθηκε από το Γαλλικό Ινστιτούτο Ιωαννίνων, το οποίο έκλεισε, δεκαπέντε (15) νέου τύπου θρανία, τριάντα (30) καρέκλες, ένα (1) γραφείο και μια (1) βιβλιοθήκη.

Όταν, μετά τον πατριώτη Γεώργιο Μέρτζιο, ανέλαβα εκ νέου την Προεδρία του Μορφωτικού Συλλόγου, έφερα από τη Θεσσαλονίκη, για τον εξοπλισμό της εν λόγω αίθουσας, εκατό (100) καρέκλες sato και έξι βιβλιοθήκες ντέξιον. Παράλληλα, έφερα και σκοπευτήριο, το οποίο τοποθέτησα στο ισόγειο του σχολείου. Όταν ανακαινίστηκε το σχολείο ΟΛΑ τα έπιπλα του Μορφωτικού Συλλόγου πετάχτηκαν με απαράδεκτο τρόπο. Οι γυρολόγοι πήραν τις κατεστραμμένες καρέκλες και βιβλιοθήκες, και τις πούλησαν για παλιοσίδερα.

Το προηγούμενο Δημοτικό συμβούλιο του Δήμου, με πρόταση του τότε Προέδρου του τοπικού συμβουλίου της Λάϊστας, έδωσε το σχολείο, στο οποίο προσωπικά φοίτησα για έξι (6) χρόνια, προς χρήση καθ’ ολοκληρία στον Ορειβατικό Σύλλογο.

  • Η Διοίκηση του Ορειβατικού Συλλόγου ασμένως δέχτηκε την προσφορά και τον εξοβελισμό από το σχολείο του Μορφωτικού Συλλόγου. Να το χαίρεται…

Ασφαλώς, προσωπικά μού είναι αδιάφορη η τέτοιου είδους προσβλητική συμπεριφορά του Δήμου, της τοπικής αυτοδιοίκησης της Λάϊστας και του Ορειβατικού Συλλόγου απέναντι στον Μορφωτικό Σύλλογο. Επειδή, όμως, η Διοίκηση έχει συνέχεια, ο Δήμος:

  • Οφείλει να αποζημιώσει τον Μορφωτικό Σύλλογο για τη καταστροφή των επίπλων με τα οποία αυτός εξόπλισε την αίθουσα που του είχε παραχωρηθεί.
  1. Υποσχέσεις σε Λαϊκές Συνελεύσεις.

α) Στην τελευταία λαϊκή συνέλευση ζήτησα, για λογαριασμό του Μορφωτικού Συλλόγου, να μου δοθούν από τον Δήμο τέσσερις προβολείς, προκειμένου να φωτιστεί το ρέμα από το μπάσκετ μέχρι τη γέφυρα Ταξιαρχών. Η παριστάμενη στη λαϊκή Συνέλευση Δημοτική αρχή μού υποσχέθηκε πως θα μου τους δώσουν. Οι εν λόγω προβολείς βρέθηκαν, με διάφορες δικαιολογίες, να φωτίζουν το χώρο του σχολείου. Εδώ παρενθετικά σημειώνω πως για τη ανάδειξη του ρέματος, κατ’ αντιστοιχία με ό, τι γίνεται σε άλλες περιοχές της πατρίδος μας, κατέβαλα ποσό πάνω από δύο χιλιάδες πεντακόσια (2.500) ευρώ. Και φέτος καθαρίστηκε το ρέμα με την καταβολή σχετικού ποσού.

β) Στην ίδια λαϊκή συνέλευση ζήτησα από την τότε δημοτική αρχή να μου δοθούν πέντε μεγάλες πλαστικές σωλήνες για να τοποθετηθούν στα ρέματα του δρόμου προς τον άγιο Γεώργιο. Και αυτό το αίτημα η παριστάμενη στη λαϊκή Συνέλευση Δημοτική αρχή μου υποσχέθηκε πως θα το ικανοποιήσει. Τότε, κάποιο αριθμό σωλήνων ζήτησε και ο Ορειβατικός Σύλλογος για το μύλο. Η Διοίκηση του Δήμου ανταποκρίθηκε στο αίτημα του Ορειβατικού Συλλόγου. Σε μας οι σωλήνες δε δόθηκαν. Τα συμπεράσματα είναι του αναγνώστη……

γ) Στην εν λόγω λαϊκή Συνέλευση επανέλαβα το αίτημά μου προκειμένου το γρέϊντερ του Δήμου να καθαρίζει τουλάχιστο δύο φορές το χρόνο το δρόμο Λάϊστας – Βοβούσας, περιφερειών που ανήκουν στο Δήμο. Κάτι που τότε έγινε αποδεκτό, χωρίς ασφαλώς να υλοποιηθεί και μάλιστα όπως πρέπει. Εδώ παρενθετικά αναφέρω πως, με διαρκείς οχλήσεις μου, ο Περιφερειάρχης Αλέκος Καχριμάνης κατάφερε να χαρακτηριστεί το οδικό δίκτυο Βοβούσας – Λάϊστας ως επαρχιακό, ενώ τότε κάποιοι αγωνίζονταν να χαρακτηριστεί ως επαρχιακό το οδικό δίκτυο Βοβούσας – Μόρφας – Γυφτοκάμπου. Μάλιστα, στο παρά πέντε, τον Σεπτέμβριο του 2008 χάσαμε την ευκαιρία να ασφαλτοστρωθεί το εν λόγω οδικό δίκτυο, κάτι που εκείνο το χρονικό διάστημα επιτεύχθηκε με οδικά δίκτυα άλλων βλαχοχωριών.

Β. Γενικότερες βασικές προτάσεις για έργα στο χωριό

  1. Η κατασκευή της γέφυρας. Τόσο ο Πρόεδρος του χωριού όσο και άλλοι πατριώτες, αλλά και η Διοίκηση του Δήμου, γνωρίζει τις επανειλημμένες οχλήσεις για την κατασκευή της γέφυρας στο ποτάμι κάτω από τον άγιο Δημήτριο. Ο ίδιος προσφέρθηκα, όσες φορές χρειαστεί, να κατέβω στα Γιάννενα για παραστάσεις στην Περιφέρεια. Κάτι τέτοιο δεν κατέστη δυνατό. Ο Περιφερειάρχης φέτος σε εκδήλωση στην Ηπειρωτική Εστία Θεσσαλονίκης για την απελευθέρωση των Ιωαννίνων με διαβεβαίωσε πως υπάρχουν τα χρήματα για την κατασκευή της, όμως ο μηχανικός δεν έχει ολοκληρώσει τη μελέτη…
  2. Ο δρόμος προς Βοβούσα. Επειδή ο Δήμος έχει κάποια μηχανήματα, μεταξύ των οποίων κάποιο μηχάνημα, ειδικό για το άνοιγμα αυλακιών και ένα γκρέϊντερ, ζητώ από την Δημοτική αρχή με το μεν πρώτο μηχάνημα να ανοίγονται και να καθαρίζονται τα αυλάκια του οδικού δικτύου προς Βοβούσα και με το δεύτερο να γίνεται δύο φορές το χρόνο το καθάρισμά του.

Σχετική με τα παραπάνω πρότασή μου είναι:

  • Η σταδιακή χαλικόστρωση του εν λόγω οδικού δικτύου με χαλίκι που υπάρχει άφθονο σε κάποιες τοποθεσίες του χωριού.

Γ. Ειδικότερες προτάσεις για έργα στο χωριό

  1. Ο δρόμος μεταξύ των παρεκκλησίων αγίου Δημητρίου και αγίου Γεωργίου. Κοντά στο παρεκκλήσι του αγίου Γεωργίου κατασκευάζεται ένα όμορφο κτηριακό συγκρότημα. Οι ιδιοκτήτες, οι οποίοι, πέρυσι, χωρίς να με ρωτήσουν, έκοψαν το νερό από την παραδοσιακή βρύση, την οποία έκτισα δίπλα στη μεράντζα (Όστρια), στο δένδρο, δηλαδή, κάτω από το οποίο μίλησε ο άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός στους τότε κατοίκους της Λάϊστας, αφού έφερα σε αυτήν το νερό από απόσταση επτακοσίων, περίπου μέτρων, καταβάλλοντας προς τούτο πάνω από πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ, προχώρησαν σε μία ανεπίτρεπτη για το χωριό ενέργεια. Τώρα:
  • Με ειδική σήμανση, επιχειρούν να κλείσουν κομμάτι του δρόμου που συνδέει τα δύο παρεκκλήσια, τον άγιο Γεώργιο και το άγιο Δημήτριο. Φαίνεται πως θέλουν να οικειοποιηθούν τον εν λόγω δρόμο, ο οποίος, προτού γίνει οτιδήποτε στον παραπάνω χώρο είχε κατασκευαστεί για να συνδέει τα δύο ανωτέρω παρεκκλήσια.

Βέβαια, μπορεί οι ιδιοκτήτες να έχουν κάποια «νόμιμα» χαρτιά, που να δηλώνουν τα στρέμματα που τους ανήκουν. Όμως, τους επισημαίνω τα ακόλουθα: Όπως όλοι γνωρίζουμε, για να ξεκινήσει ο πρώην γαμπρός του Ν. Παπαθανασίου την κατασκευή ξενοδοχειακής μονάδας στην εν λόγω τοποθεσία, έπρεπε να διαθέτει εκεί πάνω από τέσσερα στρέμματα. Δυστυχώς, ο πρώην πεθερός του είχε ΜΟΝΟ δύο πεζούλια που δεν υπερέβαιναν τα διακόσια (200) τ. μ.. Κατά συνέπεια, φαίνεται πως του δόθηκε από την κοινότητα σχετική βεβαίωση πως κατέχει τα τέσσερα (4) στρέμματα. Έτσι, ξεκίνησε το έργο. Εδώ παρενθετικά αναφέρω πως στον τόπο που έχει κτισθεί το κτηριακό συγκρότημα και το οποίο διεκδικεί με βάση τα τοπογραφικά ο νέος του ιδιοκτήτης του, εκτός από τον Ν. Παπαθανασίου, που κατά πληροφορίες παλαιοτέρων Λαϊστινών, επαναλαμβάνω, είχε μόνο δύο πεζούλια αμπελιού, κτήματα είχαν οι οικογένειες: Νικόλα, Σαφαρίκα, Μουσιόνη κ. α. Ασφαλώς, ένα μεγάλο μέρος είναι βακούφικο. Αυτά η Διοίκηση του Δήμου φέρει την ηθική υποχρέωση να τα ερευνήσει, περισσότερο για την ιστορία του χωριού μας και του Δήμου Ζαγορίου.

Το έργο τότε σταμάτησε, η δε τράπεζα, η οποία το δανειοδότησε, το έβγαλε σε πλειστηριασμό. Οι νέοι ιδιοκτήτες, πιστεύουν, με βάση τα τοπογραφικά που έχουν, πως μπορούν να κλείσουν και το δρόμο πρόσβασης από τον άγιο Δημήτριο στον άγιο Γεώργιο και να οικειοποιηθούν το εν λόγω οδικού δίκτυο. Όμως, οφείλουν να γνωρίζουν πως κάθε τι το νόμιμο δεν είναι και ηθικό. Σε αυτό ζητώ την άμεση ουσιαστική παρέμβαση του Δήμου.

  1. Τοποθέτηση χρονοδιακόπτη για τα φώτα της πλατείας. Με λύπη διαπιστώνω το πρωί, να καίνε τα φώτα της πλατείας. Όταν τοποθετήσαμε, ως Μορφωτικός Σύλλογος τα φώτα στην πλατεία, είχαμε φροντίσει να βάλουμε και σχετικό χρονοδιακόπτη, ο οποίος, ασφαλώς, χάλασε. Παρακαλείται ο Δήμος να τον αντικαταστήσει.
  2. Παράκαμψη του δρόμου για τα φορτηγά. Ο δρόμος στη θέση Περιστέρη, λόγω καθιζήσεων, δημιουργεί συνεχή προβλήματα. Μία προσωρινή αντιμετώπιση υπήρξε η προ ολίγων ημερών, μάλλον αρκετά πρόχειρη, τσιμεντόστρωσή του. Προκειμένου η τσιμεντόστρωση να διατηρηθεί για κάποιο μεγαλύτερο διάστημα, προτείνω:
  • Με ειδική σήμανση, να υποχρεωθούν τα φορτηγά και τα λοιπά βαρέως τύπου οχήματα να ακολουθήσουν αυτήν την παράκαμψη, η οποία οδηγεί πίσω από το ξενοδοχείο και η οποία, με προσωπική πρωτοβουλία και την ενεργό συμμετοχή του Προέδρου Χ. Κύρου, διαπλατύνθηκε την περασμένη χρονιά.
  1. Συνδρομή του Δήμου στα έργα στον άγιο Χαράλαμπο. Επειδή στον άγιο Χαράλαμπο συνεχίζω κάποια έργα, ζητώ από τον Δήμαρχο για το προσεχές έτος να μου προσφέρει:
  • Δύο φορτηγά πέτρα και ένα φορτηγό άμμο.

Μετά από αυτά, επειδή κάποιοι ισχυρίζονται πως οι ασχολούμενοι με έργα στο χωριό αυθαιρετούμε, δηλώνω πως στο διάβα της εδώ και τριάντα οκτώ (38) χρόνια ενεργούς δραστηριοποίησής μου στην ιδιαίτερή μου πατρίδα, τη Λάϊστα, κάθε ενέργειά μου ήταν σε γνώση των αρχών του χωριού, τόσο του εφημερίου όσο και της τοπικής διοίκησης.

Τελειώνοντας, θα ήθελα να συγχαρώ το Δήμο για τον άξιο συνεργάτη του, τον Πρόεδρο του Τοπικού διαμερίσματος κ. Χρήστο Κύρο. Ο Πρόεδρος κ. Χρήστος Κύρος στον ένα χρόνο της θητείας του μας εξέπληξε με το ενδιαφέρον του για το χωριό και την ανταπόκρισή του στην επίλυση των προβλημάτων του.
Τον ευχαριστούμε από καρδιάς.

Με τιμή
Ιωάννης Β. Κογκούλης
Καθηγητής Πανεπιστημίου
Κοινοποίηση: Περιφερειάρχη Ηπείρου

ΤΟ ΣΤΕΓΑΣΤΡΟ (ΚΙΟΣΚΙ ) ΣΤΟΝ ΑΓΙΟ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟ ΚΑΙ Η ΑΡΝΗΣΗ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗΣ ΑΠΟ ΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΟΥ ΟΡΕΙΒΑΤΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΤΗΣ ΛΑΪΣΤΑΣ ΑΠΑΝΤΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΟΛΗΣ ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ: «ΛΑΪΣΤΙΝΑ ΝΕΑ»

 

ΤΟ ΣΤΕΓΑΣΤΡΟ (ΚΙΟΣΚΙ ) ΣΤΟΝ ΑΓΙΟ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟ
ΚΑΙ Η ΑΡΝΗΣΗ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗΣ ΑΠΟ ΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ
ΤΟΥ ΟΡΕΙΒΑΤΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΤΗΣ ΛΑΪΣΤΑΣ
ΑΠΑΝΤΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΟΛΗΣ ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ: «ΛΑΪΣΤΙΝΑ ΝΕΑ»

Ιωάννη Β. Κογκούλη
Καθηγητή Πανεπιστημίου

Σχετικά με το κιόσκι στον άγιο Χαράλαμπο, χώρο στον οποίο δραστηριοποιούμαι πάνω από τριάντα χρόνια, στο τεύχος της εφημερίδας: «Λαϊστινά Νέα» (Αρ. φύλλου 64, σ. 12) δημοσιεύθηκε η ακόλουθη φωτογραφία συνοδευμένη από σχετικό κείμενο:

1_19_6

Το ακριβώς επόμενο τεύχος της εφημερίδας: «Λαϊστινά Νέα» (Αρ. φύλλου 65, σε μία άκρη της σελίδας 23, είχε την ακόλουθη φωτογραφία με σχετικό και πάλι κείμενο:

 

2_19_6

Δε θέλω να πιστέψω πως οι ανακρίβειες, οι οποίες είχαν δημοσιευθεί στα ανωτέρω δύο τεύχη της εφημερίδας «Λαϊστινά Νέα» στοχεύουν:
 Στο «κόντεμα» της προσφοράς μου στο χωριό.

Εδώ παρενθετικά υπενθυμίζω στους αναγνώστε, πως στο παρελθόν, κάποιοι θέλησαν να ισχυριστούν πως η πλατεία των Παμμεγίστων Ταξιαρχών του χωριού, έργο που συνδέθηκε με μία δεκαετία από τη νιότη μου, κατασκευάστηκε από τους τότε νέους του χωριού, οι οποίοι, εργασθέντες ΜΟΝΟ κατά τη διαδικασία τσιμεντόστρωση της πλατείας, πληρώθηκαν.
Φαίνεται πως, κατά την άποψή τους, οι τότε νέοι του χωριού, εκτός των άλλων, όχι μόνο δεν πληρώθηκαν οι ίδιοι για την εργασία που πρόσφεραν, αλλά ΑΝΤΙΘΕΤΩΣ:

 Μερίμνησαν για την ισοπέδωση της πλατείας και ΠΛΗΡΩΣΑΝ τον χειριστή της μπολντόζας που διαμόρφωσε το χώρο της.
 Μερίμνησαν για την αγορά των υλικών (αμμοχάλικων, σίδερων, τσιμέντων κ.λπ.) για τη τσιμεντόστρωση της πλατείας και ΠΛΗΡΩΣΑΝ τα εν λόγω υλικά.
 Μερίμνησαν για την αγορά και την τοποθέτηση στην πλατεία των φωτιστικών και, παράλληλα, ΠΛΗΡΩΣΑΝ τα εν λόγω υλικά και, ασφαλώς, και τον ηλεκτρολόγο που τα τοποθέτησε.
 Μερίμνησαν για την αγορά και την μεταφορά της πλάκας από την Ελευθερούπολη Νομού Καβάλας, προκειμένου να γίνει η πλακόστρωση της πλατείας και, παράλληλα, την ΠΛΗΡΩΣΑΝ.
 Μερίμνησαν για την εξεύρεση του ειδικού τεχνίτη της πλακόστρωσης της πλατείας και, ασφαλώς, τον ΠΛΗΡΩΣΑΝ.
 Μερίμνησαν για την κατασκευή των παραδοσιακών βρυσών στην πλατεία και ΠΛΗΡΩΣΑΝ για τη κατασκευή τους κ.λπ.

Οι ΑΝΑΚΡΙΒΕΙΕΣ ως προς την κατασκευή του στεγάστρου (κιόσκι) στον άγιο Χαράλαμπο με ανάγκασαν, αρχές Ιανουαρίου του 2015, να στείλω στους συντάκτες και ιδιοκτήτες της εφημερίδας, «Λαϊστινά Νέα» την ακόλουθη επιστολή, την οποία και ζήτησα να δημοσιευθεί προς αποκατάσταση της αλήθειας:

Το νέο κιόσκι … η «ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΣΗ» … και άλλα τινά
ή … «Ας μιλήσουμε λίγο και για μας»

Εισαγωγικά θα ήθελα να ενημερώσω τους αναγνώστες της εφημερίδας «Λαϊστινά Νέ-α» πως σταμάτησα να αρθρογραφώ σ’ αυτήν, όταν απαντητικό κείμενό μου στα όσα σε βάρος ημών των Λαϊστινών ανέφερε σε δύο επιστολές ο ορειβάτης και με ενεργό συμμε-τοχή σε Ορειβατικούς Συλλόγους Κ. Τσίπηρας, και ως εκ τούτου, εμπνευστής και πρω-τεργάτης στην ίδρυση του Ορειβατικού Συλλόγου Λάϊστας, περικόπηκε λογοκρινόμενο από τους εκδότες της. Η εν λόγω ενέργειά τους, σε περίοδο Δημοκρατίας, συνιστά ΜΕ-ΓΙΣΤΗ προσβολή στο πρόσωπο Καθηγητή Πανεπιστημίου και ενεργού πατριώτη στα δρώμενα της Λάϊστας. Τότε, ασφαλώς, με την παρότρυνση και άλλων πατριωτών, αποφάσισα και δημιούργησα την ιστοσελίδα Laista 1. wordpress. com, στην οποία μπορεί ο καθένας, εκτός των άλλων, να γνωρίσει την ΑΣΤΑΜΑΤΗΤΗ δράση μου, μέσω του Μορφωτικού Συλλόγου, και όχι μόνο, από το 1977 μέχρι σήμερα. Βέβαια, κάποιος μα-καρίτης πλέον πατριώτης, μετά την ίδρυση του Ορειβατικού Συλλόγου και στην αρχή της δραστηριοποίησής του, είπε: «Ο Μορφωτικός Σύλλογος πέθανε, και μαζί με αυτόν και η δράση του Κογκούλη». Μάλλον έκανε λάθος. Βέβαια, «πάντα (τα ανθρώπινα είναι) σκιάς ασθενέστερα, πάντα ονείρων απατηλότερα..».
Δυστυχώς, τα αναγραφόμενα στην εφημερίδα για το κιόσκι στον άγιο Χαράλαμπο (αρ. φύλ. 64, σ. 12 και αρ. φύλ. 65, σελ.23), στον οποίο, μέσω του Μορφωτικού Συλ-λόγου και πάντοτε με την άδεια της Εκκλησίας, δραστηριοποιούμαι για πάνω από τριάντα χρόνια, παραδίδοντας, εκτός των άλλων, στις επόμενες γενιές ένα μνημείο-στολίδι, το παρεκκλήσι του αγίου, καθώς και για τη «ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΣΗ» μου στα «Προεόρτια ανταμώματα» (σελ.29), με υποχρεώνουν, ως ΕΛΛΗΝΑ πολίτη και λαϊ-στινό, για ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ της αλήθειας και ΑΡΣΗ της προσβολής στο πρόσωπό μου, να ΖΗΤΗΣΩ από την εφημερίδα «Λαϊστινά Νέα» να φιλοξενήσει, ασφαλώς ΧΩ-ΡΙΣ ΠΕΡΙΚΟΠΕΣ και λογοκρισία, το παρόν κείμενο (ας αφαιρεθούν κάποιες ολοσέ-λιδες φωτογραφίες).
 Μπροστά από πάνω από είκοσι πέντε (25) χρόνια αποφάσισα να κατασκευάσω κιόσκι στον άγιο Χαράλαμπο. Κατασκευαστής του υπήρξε ο μακαριστός πατριώ-της, ο αλησμόνητος νέος, Βασίλης Σγούρος. Το κιόσκι άντεξε όλα αυτά τα χρό-νια.
 Τον Αύγουστο του 2013 συνεννοήθηκα με τον πατριώτη Γ. Φείδα για την κατα-σκευή στη μνήμη του αξέχαστου Βασίλη ενός νέου κιόσκι. Του έδωσα τότε και προκαταβολή. Η κατασκευή του κόστισε δύο χιλιάδες τριακόσια πενήντα (2.350) ευρώ.
 Και ενώ ο Γ. Φείδας προετοίμαζε την κατασκευή του κιόσκι στα Γιάννενα, στην εφημερίδα «Λαϊστινά Νέα» (αρ. φύλ. 64, σελ.12) βλέπω μια φωτογραφία του χώρου του παλιού κιόσκι με πλακοστρωμένο το υπάρχον τσιμεντένιο παλιό δά-πεδό του και κάτω από αυτήν να γράφονται, μεταξύ των άλλων, τα εξής: «Το κιόσκι στον άγιο Χαράλαμπο έγινε κατά το ήμισυ (!!!)…. Μέχρι αυτό το σημείο οι δαπάνες βάρυναν το ΕΟΣ Λάϊστας. Εναπόκειται πλέον είτε στο Δήμο Ζαγορίου είτε στο Μορφωτικό Σύλλογο να ολοκληρώσει την κατασκευή του». Από τα γραφόμενα στο εν λόγω φύλλο της εφημερίδας αβίαστα προκύπτουν τρία συμπεράσματα:
 Διαπιστώνεται παρέμβαση του Ορειβατικού Συλλόγου σε εκκλησιαστικό χώρο δραστηριοποίησής μου μέσω του Μορφωτικού Συλλόγου.
 Η ακαλαίσθητη πλακόστρωση του τσιμεντένιου δαπέδου του παλιού κιόσκι φαίνεται να κόστισε δύο χιλιάδες τριακόσια πενήντα (2.350) ευρώ!!!, αφού το «κιόσκι στον άγιο Χαράλαμπο έγινε κατά το ήμισυ.. Τα δε έξοδα «μέχρι αυτό το σημείο.. βάρυναν τον ΕΟΣ Λάϊστας».
 ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΕΤΑΙ η απουσία συνεργασίας του Ορειβατικού Συλλόγου όχι μόνο με το Μορφωτικό Σύλλογο, αλλά και με το Δήμο Ζαγορίου.
 Το κιόσκι «στήθηκε» αρχές του καλοκαιριού του 2014 από τον πατριώτη, άριστο τεχνίτη, Γεώργιο Φείδα, ο οποίος, κατά την κατασκευή του, αντιμετώπισε σοβαρότατο πρόβλημα εξαιτίας της πλακόστρωσης, η οποία έπρεπε να γίνει, μετά την υπόλοιπη κατασκευή του κιόσκι. Η εν λόγω κατασκευή αποτελεί όντως ένα κόσμημα.
 Και ενώ αυτή είναι η ιστορία της κατασκευής του καινούργιου κιόσκι, στο επόμενο φύλλο της εφημερίδας «Λαϊστινά Νέα» (αρ. φύλ. 65, σελ.23), παρουσιάζοντας ο συντάκτης της μια ΜΙΚΡΗ φωτογραφία του κιόσκι, βρισκόμενη κάτω από παλιά φωτογραφία από τη θεία Λειτουργία!!! [μπορώ να το αποδείξω], ξε-χνώντας τα γραφόμενα στο αμέσως προηγούμενο φύλλο (αρ.64, σελ.12), σημειώ-νεται: «Έγινε και το κιόσκι, έργο συνεργασίας των δύο Συλλόγων»!!! ΟΧΙ. Αυτό πάει πολύ…
 Στα σχέδια ολοκλήρωσης του κιόσκι ήταν, ασφαλώς, η πλακόστρωσή του από το ειδικό προς τούτο συνεργείο του Βαγγέλη.
Ως προς τον σχολιασμό της εφημερίδας, που με «ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΖΕΙ» σημειώνω:
Στο τέλος της 29ης σελίδας (αρ. φύλλου 65), όπου παρουσιάζεται το «Ζιαφέτι», τα, όπως καλούνται, προεόρτια ανταμώματα «ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΖΟΜΑΙ», αφού όπως αναφέ-ρεται: «Το γράφαμε και πέρυσι το επαναλαμβάνουμε και τώρα: Ας μην ανησυχούν κά-ποιοι. Τέτοιες ανιδιοτελείς εκδηλώσεις προετοιμάζουν θετικά τον κόσμο για το πανηγύρι [ασφαλώς ΟΧΙ της Παναγίας μας],τον ενώνουν ψυχικά σφυρηλατώντας την ενότητα, τις φιλικές σχέσεις και πάνω απ’ όλα την αίσθηση μιας ενιαίας κοινότητας ανθρώπων χωρίς κοινωνικές διακρίσεις κι αποκλεισμούς», αφού δηλώσω στον συντάκτη του (τον Δ. Τζίμα;) πως αυτό αποτελεί φτηνή δικαιολογία και αποπροσανατολιστική πρόφαση, σημειώνω τα ακόλουθα:
Προσωπικά δεν ΑΝΗΣΥΧΩ για τις «εκδηλώσεις» κάποιων πατριωτών. Απλά τους λέγω πως: «έχει ο καιρός γυρίσματα». Εξάλλου, η «ιάτα αλ Πιπίκου» (αρ. φύλ. 65 σελ. 46), ο παππούς Τάκης «αλ Μπαλάφα» (Δημήτριος Τζίμας -φίλος του πατέρα μου-) και χορεία άλλων, θα έλεγαν πως στη Μεγάλη Παρασκευή της Παναγίας: «Η μεγάλη ποικιλία από μεζέδες, οι πίτες κάθε λογής, τα γλυκά και άλλες λιχουδιές» ΔΕΝ αποτελούν «προσμονή» του Πανηγυριού της, αλλά ενός ξένου προς τις Ελληνορθόδοξες παραδόσεις μας πανηγυριού.
Έτσι, αντέδρασα και όσο ζω φέρω την ηθική υποχρέωση να αντιδρώ στις προσπάθειες κάποιων πατριωτών να εισάγουν στο χωριό ΝΕΑ ήθη και ΝΕΕΣ παραδόσεις. Να καταλύουν ΔΗΜΟΣΙΩΣ τη Μεγάλη Παρασκευή της Παναγίας, ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ημέρα νηστείας για την Εκκλησία (στο σπίτι του ο καθένας ενεργεί με βάση τη συνείδησή του) και να ΕΜΜΕΝΟΥΝ να ξεκινάει το πανηγύρι από τα προεόρτια της γιορτής της Παναγίας, και ΟΧΙ ανήμερα της γιορτής της, όπως παλιά. Εδώ απλά αναφέρω πως ο άγιος Κοσμάς (κήρυξε και στο χωριό μας), συχνότατα ανέφερε στα κηρύγματά του για την αργία της Κυριακής (το ίδιο θα έλεγε και για την Μεγάλη Παρασκευή της Παναγίας μας) πως τα χρήματα που κάποιος κερδίζει την ημέρα αυτή είναι ΑΦΟΡΙΣΜΕΝΑ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΑΜΕΝΑ.
Αν κάποιοι τόσο πολύ διψούν για γλέντι, ας το κρατήσουν για μια βδομάδα μετά την εορτή της Παναγιάς μας. Σε κάθε περίπτωση, υπενθυμίζω σε όσους αγωνίζονται να τις επιβάλουν και σε όσους συμμετέχουν σε αυτό τα λόγια του Χριστού προς τον μετέπειτα απόστολο των εθνών Παύλο: «σκληρόν σοι προς κέντρα λακτίζειν» (Πρξ. 26,14) [Είναι οδυνηρό να κλοτσάς στα καρφιά]. Τους υπενθυμίζω, επίσης, πως η σωτηρία του Γένους μας πραγματοποιήθηκε στην αγκαλιά της Εκκλησίας και πως εάν δεν υπήρχε η Εκκλησία μας, τώρα θα μιλούσαμε τουρκομογκόλικα, οι δε γυναίκες θα κυκλοφορούσαν με φερετζέ.
Ευτυχώς υπάρχουν και τα αυθόρμητα ανταμώματα, ανήμερα της γιορτής της Παναγίας μας, όπως αυτό που προβάλλεται στο τέλος της 35ης σελίδας από την παρέα Μπέζα, για τα οποία ΜΟΝΟ επαινετικά μπορεί κάποιος να εκφραστεί. Τα ίδια ισχύουν και για τη λαϊκή βραδιά στις 8 Ιουνίου, παραμονή του αγίου Πνεύματος. «Χρόνια πολλά και του χρόνου».
Ο Αύγουστος δεν έχει μόνο μία μέρα, τα προεόρτια της Παναγίας μας, την κατάλυση των οποίων ΔΗΜΟΣΙΩΣ προβάλλουμε από την εφημερίδα με πλούσιο φωτογραφικό υλικό!!! Έχει τη μέρα της γιορτή της και, μετά τη γιορτή, άλλες δέκα πέντε (15) μέρες. Σε αυτές μπορούν να πραγματοποιούνται ανταμώματα «στη φιλόξενη αυλή της οικίας Τζίμα», έτσι όπως θα την ήθελε, μεταξύ άλλων πολλών, και ο παππούς Τάκης και η ιάτα αλ Πιπίκου,
Εξάλλου, πιστεύω, ότι η ψυχή του πάππουλ Τάκη αναπαύεται με την πατροπαράδοτη «σύναξη» που ο εγγονός του Δημήτρης Τζίμας κάνει ΑΝΗΜΕΡΑ του Πάσχα, για την οποία ΜΟΝΟ επαινετικά λόγια υπάρχουν.
Ασφαλώς οι εν λόγω συνάξεις, ή τα ανταμώματα, οφείλουν να έχουν ως ΣΤΟΧΟ τη γνήσια, ουσιαστική ψυχική σφυρηλάτηση της ενότητας, των άδολων φιλικών σχέ-σεων και πάνω απ’ όλα την αίσθηση μιας ενιαίας κοινότητας ανθρώπων, χωρίς κοι-νωνικές διακρίσεις κι αποκλεισμούς (29η σελ.), όπως τα συναντάμε στα παλιά.
Τέλος, ας συνειδητοποιήσουμε και το γεγονός ότι οι Τζιχαδιστές είναι ante portas (προ των πυλών) της Ευρώπης (βλέπε Γαλλία) και, κατά συνέπεια και της πατρίδος μας… Προσωπικά, εύχομαι, με τέτοιες ενέργειες, κάποιοι να μην αντιμετωπίσουν στη ζωή τους «σημεία», τα οποία θα επιθυμούσαν με κάθε τρόπο να αποφύγουν … «Και του χρόνου»….

Με την ευκαιρία της ανωτέρω παρέμβασής μου για το κιόσκι, με βάση τον τίτλο του αρ. φύλλου 65 της εφημερίδας «Λαϊστινά Νέα», «Ας μιλήσουμε λίγο και για μας», ζητώ από τους εκδότες της να επιτρέψουν να ενημερωθούν οι αναγνώστες της για τα ακόλουθα:
Α. Ως λαϊστινός, δραστηριοποιούμενος ανιδιοτελώς στο χώρο του χωριού (εάν έκανα καλά ή όχι, διαθέτοντας αμέτρητες εργατοώρες για το χωριό, χωρίς, προσωπικό οικονομικό όφελος, η ιστορία θα το κρίνει), ουδέποτε παρενέβην σε ενέργειες πατριωτών. Ενδεικτικά αναφέρομαι στη στάση μου απέναντι στην ίδρυση της «Αδελφότητας Λαϊστινών» στην Αθήνα, αμέσως μετά την έναρξη κατασκευής από τον Μορφωτικό Σύλλογο της πλατείας του χωριού. Το ίδιο συνέβη και όταν με προτροπή μελών άλλων Ορειβατικών Συλλόγων (π.χ. Κ. Τσίπηρα) ιδρύθηκε ο Ορειβατικός Σύλλογος Λάϊστας, έστω και εάν ως ιδρυτές δηλώνονται οι Ν. Τζαμπούρας και Χ. Ποάλας. Για τον Χ. Ποάλα, προκειμένου οι νέοι να έπαιρναν τα ηνία της κοινότητας του χωριού, έδωσα σκληρό αγώνα για να γίνει Πρόεδρός της. Αυτό δε με εμπόδισε, να ζητήσω τη συνεργασία με τον Πρόεδρο Δ. Γρίβα. Την απέρριψε.
Β. Πέρα από τα όσα έργα φρόντισα να γίνουν στο χωριό μέσω του Μορφωτικού Συλλόγου, τον αγώνα μου για την ασφαλτόστρωση του οδικού δικτύου προς το χωριό, τον χαρακτηρισμό ως περιφερειακού του οδικού δικτύου Βωβούσας – Λάϊστας, αναζήτησα τη δωρεά δύο κατοικιών, του Παπαπόστολου και του Μαντζιάρη, προκειμένου ο Σύλλογος να τις μετατρέψει σε ξενώνες, όπως ζήτησα και τη δωρεά του μύλου για ανακαίνισή του και μάλιστα τότε που αυτό ήταν εφικτό, αφού όλος ο εσωτερικός εξοπλισμό του βρισκόταν σε πάρα πολύ καλή κατάσταση. Οι ιδιοκτήτες τους το αρνήθηκαν. Δικαίωμά τους. Έτσι, οι δύο κατοικίες διαλύθηκαν, ενώ στη θέση του παλιού πεσμένου πλέον μύλου με σαπισμένο πλέον τον εσωτερικό εξοπλισμό του, [για μας τότε τους νέους, του μύλου της μάϊας (γιαγιάς) Ντι λα Ράσα], κτίστηκε, μετά από σχετική δωρεά του οικοπέδου, από τις οικογένειες Καπέτση, από τον Ορειβατικό Σύλλογο ένας καινούργιος, ΑΝΤΙΓΡΑΦΟ του πρώτου. Εάν τότε, με τη δωρεά του μύλου στο Μορφωτικό Σύλλογο, γινόταν και η ανακαίνισή του, κάτι που και οι ιδιοκτήτες του μπορούσαν από μόνοι τους να το κάνουν και να το παραδώσουν καλοσυντηρισμένο στις επόμενες γενιές της Λάϊστας, θα είχαμε ένα ΑΥΘΕΝΤΙΚΟ, για το χωριό, μνημείο. Τώρα έχουμε το αντίγραφό του. Έτσι θέλησαν, έτσι αποφάσισαν…
Γ. Η στάση μου απέναντι στα έργα του Ορειβατικού Συλλόγου υπήρξε ουδέτερη. Καμιά παρέμβασή μου στην κατασκευή του καταφύγιου στην Αταραχή, ή στην κατασκευή του νέου μύλου, ή ακόμη και στην κατασκευή των τοιχίων κατά μήκος του δρόμου κάτω από το ξενοδοχείο, παρότι το τελευταίο συνδέεται με την προσπάθεια καθαρισμού του ρέματος, η οποία μέχρι τώρα κόστισε πάνω από δύο χιλιάδες ευρώ. Ζήτησα μέρος της πέτρας της οικίας του Περιστέρη για τον άγιο Χαράλαμπο. Υπήρξε άρνηση. Ας έχουν της ευλογία του Αγίου….
Δ. Δεν αντέδρασα, όταν διοργανώσεις, όπως η λαχειοφόρος αγορά (τη θυμάται η Νανά Βασδέκη), η οργάνωση «αγώνα» δρόμου, η έκθεση βιβλίου κ.λπ. έχουν την αρχή τους στον Μορφωτικό Σύλλογο. Οι τελευταίες ξεκίνησαν από τους: Γ. Μέρτζιο και Α. Τσακίρη.
Ε. Δοκίμασα μεγάλη οδύνη, όταν κατά την ανακαίνιση του σχολείου, στο οποίο έμαθα τα πρώτα γράμματα και το οποίο στόλισε το εξώφυλλο πολλών βιβλίων μου, εκατό (100) καρέκλες, επώνυμου εργοστασίου και έξι (6) βιβλιοθήκες ντέξιον που ΜΕΤΕΦΕΡΑ από τη Θεσσαλονίκη ΠΕΤΑΧΤΗΚΑΝ από το μπαλκόνι του, καθώς και άλλα έπιπλα που είχε προμηθευτεί από τα Γιάννενα ο πατριώτης μας Γ. Μέρτζιος. Η οδύνη έγινε ακόμη εντονότερη, όταν επί προεδρίας Χρ. Γατσέλου, αφαιρέθηκε η μεγάλη αίθουσα του σχολείου από το Μορφωτικό Σύλλογο και δόθηκε εξολοκλήρου το σχολείο στον Ορειβατικό, ο οποίος και δέχθηκε αυτή την προσφορά. Όμως, πως θα αισθάνονταν τα μέλη του, εάν στη θέση του Ορειβατικού ήταν ο Μορφωτικός Σύλλογος; Λεπτομέρειες…
ΣΤ. Με τα κοινά του χωριού, από τη θέση του κοινοτάρχη, του γραμματέως, του προέδρου κάποιου Συλλόγου κ.ο.κ έχουν ασχοληθεί πολλοί. Ο ιστορικός του μέλλοντος, συγκρίνοντας, ίσως, την ιστορία του με αυτή της Ελλάδος, της οποίας και αποτελεί μικρογραφία, θα καταγράψει και θα αξιολογήσει το έργο τους. Ειδικότερα:
 Θα ζητήσει να δει, εάν τυχόν κάποιοι έμμισθοι άρχοντες της Λάϊστας, έβαλαν το δάχτυλο στο μέλι, προς ίδιον όφελος ή προς όφελος των οικείων τους.
 Θα μελετήσει, ποιοι έμμισθοι άρχοντες, όπως συμβαίνει σήμερα στην Ελλάδα, χρέωσαν το χωριό με δάνεια, οδηγώντας το για πολλά χρόνια σε μαρασμό. Κραυγαλέο παράδειγμα αποτελεί το δάνειο για το δρόμο από διασταύρωση Λάϊστας – Βωβούσας προς άγιο Χαράλαμπο και Παλαιοχώρι. Εάν η δικτατορία δεν το διέγραφε, το χωριό θα έμενε ακόμη χρεωμένο, αφού, όπως λέγεται σήμερα για το δάνειο της Ελλάδος, το εν λόγω δάνειο δεν ήταν βιώσιμο…
 Θα διερευνήσει εάν κάποιοι, έμμισθοι άρχοντες της πλούσιας κοινότητας, της Λάϊστας, ενδιαφέρθηκαν για ορφανά και γενικότερα φτωχά παιδιά του χωριού που δεν είχαν «που την κεφαλήν κλίνη», ή για ανήμπορους ηλικιωμένους.
 Θα εξετάσει εάν έμμισθοι άρχοντες της πλούσιας κοινότητας, της Λάϊστας, έγιναν αιτία, λόγω της αδιαφορίας τους, και όχι μόνο, να αποδυναμωθεί το χωριό από το ανθρώπινο δυναμικό και μάλιστα μετά τη Γερμανική κατοχή, η οποία για το χωριό στοίχισε, εκτός από τους θανάτους, και το κάψιμο, κατά τον λεπτομερή υπολογισμό του πατριώτη Γιώργου Μέμου 198 οικιών και τον αδελφοκτόνο πόλεμο, κατά τον οποίο, εκτός από τους θανάτους λαϊστινών, έχουμε και το κάψιμο άλλων 19 οικιών.
 Θα ζητήσει να μάθει, εάν έμμισθοι άρχοντες της πλούσιας κοινότητας, της Λάϊστας, ΕΥΘΥΝΟΝΤΑΙ για το γεγονός ότι η άσφαλτος στη Λάϊστα ήλθε τον 21ο ΑΙΩΝΑ και συγκεκριμένα το 2005, ενώ, σε αντίθεση με άλλα χωριά του Ζαγορίου, το χωριό μας στην εσωτερική εικόνα του παρουσιάζει εικόνα εγκατάλειψης. Και επειδή κάποιοι μπορεί να προβάλουν το έργο της τσιμεντόστρωσης των δρόμων, γνωρίζω στους αναγνώστες πως και εδώ η τσιμεντόστρωση των δρόμων υπήρξε επιλεκτική. Πέρα από το γεγονός ότι, στο όνομα του παράνομου κέρδους, οι πρώτες φάσεις της τσιμεντόστρωσης των δρόμων, εξαιτίας της μη κανονικής αναλογίας αμμοχάλικου και τσιμέντου υπέστησαν καταστροφές (τις κάλυψε η ά-σφαλτος και κάποιες τις επισκεύασαν…), προσωπικά ανήκω σε αυτούς που η τσιμεντόστρωση σταμάτησε εξήντα μέτρα μπροστά από την εξώπορτα του σπιτιού μου. Αποτελεί το «ευχαριστώ» ΟΛΩΝ των έμμισθων αρχόντων για τις προσφορές μου στο χωριό… Ίσως τώρα που στη γειτονιά κτίστηκαν και κάποια άλλα σπίτια κάτι μπορεί να γίνει….
Και κάποιες σκέψεις που αφορούν στη συμμετοχή νέων μας σε διεθνείς οργανώσεις.
Αγαπητέ Κώστα, Μελέτησα με προσοχή τα γραφόμενά σου σε δύο σελίδες (18-19) για τη συμμετοχή λαϊστινών νέων σε διεθνείς οργανώσεις, καθώς και τις ρητορικές ερωτήσεις σου και την προτροπή σου κάποιοι να καλύψουν τα κενά της πολιτείας γύρω από την πληροφόρηση των νέων για την ιδιοπροσωπία ημών των βλαχόφωνων Ελλήνων. Ζώντας στην εποχή της πληροφόρησης, ο κάθε νέος μπορεί να το επιδιώξει με τη μεγαλύτερη ευκολία. Αρκεί να φροντίσει να μπορεί να διακρίνει τη γνήσια πληροφόρηση από την παραπληροφόρηση.
Οι μεγαλύτεροι στην ηλικία δεν έχουμε αντίρρηση να συμμετέχουν οι λαϊστινοί νέοι σε διεθνείς οργανώσεις. Αντίθετα, κάτι τέτοιο μας γεμίζει χαρά και υπερηφάνεια. Όμως, το πρόβλημα σχετίζεται, εάν οι εν λόγω διεθνείς οργανώσεις είναι πολιτικά ανεπηρέαστες.
Συγκεκριμένα, ποτέ εμείς οι βλαχόφωνοι Έλληνες δεν ενοχλήσαμε κάποιον λαό. Αντίθετα οι βλαχόφωνοι μεγάλοι ευεργέτες δεν περιόρισαν τη μεγάλη τους προσφορά στον ελλαδικό χώρο. Έργα τους συναντά κάποιος σε πολλές άλλες χώρες. Όμως, όπως συμβαίνει με τα Σκόπια, τα οποία επιζητούν την οικειοποίηση της ελληνικής ιστορίας, θεωρώντας τον Μέγα Αλέξανδρο, τον Αριστοτέλη, τον Φίλιππο κ.λπ. ως Σποπιανούς και όχι Έλληνες, ενώ παράλληλα, επιχειρούν την αλλοίωση της ταυτότητας των διακοσίων τριάντα χιλιάδων (230.000) περίπου βλαχόφωνων Ελλήνων, οι οποίοι ζουν σε αυτό το κράτος, το ίδιο συμβαίνει ακόμη και σήμερα με τους Ρουμάνους.
Δυστυχώς οι σημερινές ηγεσίες των Ρουμάνων αναβιώνουν τη ρουμάνικη προπαγάνδα αναφερόμενη τόσο στους βλαχόφωνους Έλληνες του ελλαδικού χώρου, όσο και ιδιαίτερα σε όσους ζουν στα κράτη των Σκοπίων και της Αλβανίας (Βόρειο Ήπειρο). Προσωπικά ξεκίνησα να παρουσιάζω στην ιστοσελίδα Laista1.wordpress. com ενός μενού που αναφέρεται στο ποιοι είμαστε εμείς οι βλαχόφωνοι Έλληνες. Οι καιροί, Κώστα μου, είναι δύσκολοι. Γι’ αυτό απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή από εσάς τους νέους.
Ιωάννης Β. Κογκούλης
Καθηγητής Πανεπιστημίου

 

Αντί για τη δημοσίευση της επιστολής, το Διοικητικό Συμβούλιο του Ελληνικού Ορειβατικού Συλλόγου Λάϊστας μου απέστειλε, μαζί με το καινούργιο τεύχος της εφημερίδας «Λαϊστινά Νέα», το ακόλουθο έγγραφο:

3_19_6
Η σχετική «δημοσίευση – επανόρθωση» αναφορικά με την ανακατασκευή του στεγάστρου (κιόσκι) στην Άγιο Χαράλαμπο, η οποία περιλαμβάνεται στο τεύχος Νο 66 της εφημερίδος «Λαϊστινά Νέα» είναι η εξής:

 

4_19_6

ΤΑ ΑΝΩΤΕΡΩ:

 Συνιστούν ΜΕΓΙΣΤΗ προσβολή στο πρόσωπο Καθηγητή Πανεπιστημίου και ενεργού πατριώτη στα δρώμενα της Λάϊστας.
Τα συμπεράσματα ανήκουν στον αναγνώστη. Τελειώνοντας θα ήθελα να υπενθυμίσω στα μέλη του Δ.Σ. του Ελληνικού Ορειβατικού Συλλόγου Λάϊστας τα λόγια του Χριστού: «ει κακώς ελάλησα μαρτύρησον περί του κακού..» (Ιω.18,23). Είμαι αρκετά μεγάλος, για να φοβηθώ τις μηνύσεις και τις αγωγές τους. Εάν, όμως, συμβεί κάτι τέτοιο, δηλώνω πως:

 Είμαι σε θέση να υπερασπισθώ τον εαυτό μου και να αντιμετωπίσω την κατάσταση με αντιμηνύσεις και ανταγωγές.

Σε κάθε περίπτωση η ιστορία θα κρίνει όλους μας.
Τελειώνοντας, επιθυμώ να σημειώσω πως όσοι εφάρμοσαν το: «Ο σκοπός αγιάζει τα μέσα», έμειναν στα μέσα και ουδέποτε υλοποίησαν τον σκοπό.

ΤΟ ΣΤΕΓΑΣΤΡΟ (ΚΙΟΣΚΙ) ΤΟ 1986 ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ

5_19_6
Το κιόσκι το 1986, κατασκευασμένο
από τον αλησμόνητο πατριώτη Βασίλη Σγούρο

6_19_6

Το κιόσκι σήμερα, κατασκευασμένο από τον άριστο τεχνίτη
πατριώτη Γεώργιο Φείδα

Έργα, μέσω του Μορφωτικού Συλλόγου, στη Λάϊστα το 2014

1

1. Το κιόσκι στον άγιο Χαράλαμπο
Μπροστά από πάνω από είκοσι πέντε (25) χρόνια αποφασίστηκε η κατασκευή κιόσκι στον άγιο Χαράλαμπο. Κατασκευαστής του υπήρξε ο μακαριστός πατριώτης, ο αλησμόνητος νέος, Βασίλης Σγούρος. Το κιόσκι άντεξε όλα αυτά τα χρόνια. Τον Αύγουστο του 2013 υπήρξε συνεννόηση με τον πατριώτη Γ. Φείδα για την κατασκευή ενός νέου κιόσκι, και μάλιστα στη μνήμη του αξέχαστου Βασίλη. Το κιόσκι «στήθηκε» αρχές του καλοκαιριού του 2014. Η κατασκευή του κόστισε δύο χιλιάδες τριακόσια πενήντα (2.350) ευρώ.
2

3
2. Τακτοποίηση Δεσποτικού στον άγιο Χαράλαμπο
Στον άγιο Χαράλαμπο είχε τοποθετηθεί σε πρόχειρη θέση Δεσποτικός θρόνος, ο οποίος είχε μεταφερθεί από τη Θεσσαλονίκη. Για την οριστική τοποθέτησή του έπρεπε να γίνει η ανάλογη παρέμβαση στα ήδη υπάρχο-ντα στασίδια στο Ναό. Αυτό και έγινε φέτος. Και εδώ το έργο εκτέλεσε ο πατριώτης και εξαίρετος τεχνίτης Γεώργιος Φείδας.

4
3. Συνέχιση των αγιογραφιών στον άγιο Χαράλαμπο

5

6

Με τη συνδρομή πατριωτών και φίλων της Λάϊστας ολοκληρώθηκαν από τον εξαίρετο και με Πανορθόξοξη προβολή αγιογράφο Κωνσταντίνο Ξε-νόπουλο οι αγιογραφίες της δυτικής πλευράς του Ναού, καθώς επίσης συμπληρώθηκαν στο ιερό οι Ιεράρχες.

4. Κατασκευή σκάλας στο γυναικωνίτη του ιερού Ναού των Παμμεγί-στων Ταξιαρχών

Προκειμένου να τακτοποιηθεί ο χώρος του γυναικωνίτη του ιερού Ναού των Παμμεγίστων Ταξιαρχών κατασκευάστηκε καινούργια σκάλα, η ο-ποία ενώνει το ισόγειο με τον επάνω όροφο του γυναικωνίτη, αφού η πα-λιά είχε σαπίσει. Και εδώ το έργο εκτέλεσε ο πατριώτης και εξαίρετος τε-χνίτης Γεώργιος Φείδας, ο οποίος και θα συνεχίσει την περαιτέρω τακτο-ποίησή του.

5. Χαλικόστρωση του μεταξύ των δύο φρεατίων δρόμου προς τον άγιο Χαράλαμπο και κατασκευή του φρεατίου

7

89

Η μετάβαση στον άγιο Χαράλαμπο ήταν εξαιρετικά δύσκολη και μάλιστα μετά από κάποια βροχή εξαιτίας της λάσπης που δημιουργείτο, ιδιαίτερα στο τμήμα μεταξύ των δύο φρεατίων. Για την αντιμετώπιση του εν λόγω προβλήματος, διατέθηκε ικανοποιητικό ποσό χρημάτων προκειμένου αυ-τό να χαλικοστρωθεί. Στην εκτέλεση του έργου βοήθησε ο Πρόεδρος του χωριού πατριώτης μας Χρήστος Κύρος. Επίσης, για να μη βουλώσει το φρεάτιο που βρίσκεται στη διασταύρωση του δρόμου προς τον άγιο Χαρά-λαμπο, επειδή για την κατασκευή του αδυνατούσε να καταβάλει ο Δήμος το απαιτούμενο ποσό, κατασκευάστηκε από το Σύλλογο.

6. Καθαρισμός ρέματος Βάλια Σκάμαλε

Και φέτος, μέσω του Συλλόγου,, φροντίζοντας για την ανάδειξη της ο-μορφιάς του εν λόγω ρέματος, καταβλήθηκε προσπάθεια να διατηρηθεί καθαρό.

7. Συμβολή στη διαπλάτυνση παράπλευρου δρόμου εισόδου των οχη-μάτων στο χωριό

10

11

Το κομμάτι του δρόμου, μπροστά από το σημείο που βρισκόταν η οικία του Περιστέρη, λόγω καθιζήσεων, δημιουργεί συνεχή προβλήματα. Έτσι επιχειρήθηκε η διαπλάτυνση του παράπλευρου δρόμου που ξεκινάει λίγο πριν την είσοδο στο χωριό και καταλήγει πίσω από το ξενοδοχείο. Στην εκτέλεση του έργου βοήθησε και πάλι ο Πρόεδρος του χωριού πατριώτης μας Χρήστος Κύρος.

Aside

Έργα του Μορφωτικού Συλλόγου το έτος 2013

 

Κατά το έτος 2013 τα βασικά έργα του Μορφωτικού Συλλόγου ήταν τα ακόλουθα:

1. Εκδόθηκε και στάλθηκε το Ημερολόγιο του Συλλόγου για το έτος 2014.

2. Κατασκευάστηκε ο δρόμος σύνδεσης του αγίου Γεωργίου με τον άγιο Δημήτριο, ενώ παράλληλα, καθαρίστηκε ο δρόμος από τη στροφή «Μαρίνη» μέχρι τον άγιο Γεώργιο και από εκεί μέχρι τον άγιο Δημήτριο και τη στροφή «Γκοτζιά». Είχε προγραμματιστεί και η τοποθέτηση πλαστικών σωλήνων στα ρέματα που διασχίζουν τον εν λόγω δρόμο, τις οποίες ο Δήμος υποσχέθηκε να προσφέρει στο Σύλλογο. Οι σωλήνες δεν δόθηκαν και, ασφαλώς, δεν διατέθηκε και το σκαπτικό μηχάνημα του Δήμου για την τοποθέτησή τους. 

3. Καθαρίστηκε επανειλημμένα και για το 2013 το ρέμα «βαλιασκάμαλε» από τη βρύση κάτω από τη γέφυρα των Παμ. Ταξιαρχών και μέχρι και το γήπεδο του μπάσκετ. Προβλεπόταν να τοποθετηθούν και τέσσερις προβολείς, ως προσφορά του Δήμου στο Σύλλογο. Δυστυχώς, για λόγους που αρκετοί πατριώτες γνωρίζουν, αυτό δεν έγινε.

4. Τοποθετήθηκαν δύο αγιογραφίες στο νάρθηκα του παρεκκλησίου του αγίου Χαραλάμπους. Συγκεκριμένα: Η πρώτη αγιογραφία συμπεριλαμβάνει Έλληνες σοφούς, οι οποίοι αναφέρθηκαν στην έλευση του Χριστού. Η δεύτερη απεικονίζει το μαρτύριο του αγίου Χαραλάμπους.

Image

Image

 

5. Ισοπεδώθηκε ο χώρος στην κάτω βρύση του αγίου Χαραλάμπους.

Image

6. Τοποθετήθηκε στη δυτική πλευρά του ναού της Κοιμήσεως Θεοτόκου (Παναγίας) η παράσταση με την ονομασία: «Ω πανύμνητε μήτερ». (Η εν λόγω πλευρά θα ολοκληρωθεί με την τοποθέτηση της παράστασης με την ονομασία: «Άγγελος πρωτοστάτης» και μιας ή δύο ακόμη αγιογραφιών). 

BIKE ODYSSEY – ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ

BIKE ODYSSEY – ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ

 
E-mail Εκτύπωση

Bike Odyssey- Το όραμα

Η ιδέα του «Bike Odyssey ανήκει σε δύο πρόσωπα με ξεχωριστή πορεία στην ορεινή ποδηλασία. Ο Μακρυγιάννης Χρήστος και ο Σπαγκούρος Αλκιβιάδης είναι οι άνθρωποι που οραματίστηκαν το «Bike Odyssey». Εκτός από τον σχεδιασμό, την υλοποίηση του αγώνα και την εξάμηνη προετοιμασία του αγώνα οι δύο διοργανωτές θα βρεθούν και στη γραμμή εκκίνησης λαμβάνοντας μέρος στον αγώνα. Αυτή τους την προσπάθεια θα ενισχύσουν μέλη της B&N Cycling & του ΣΥ.Φ.Α.ΓΕ. που θα εργαστούν για την πραγματοποίηση του αγώνα ενώ ως ενεργοί αθλητές θα πάρουν μέρος στον αγώνα.
ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΔΙΑΔΡΟΜΗ
Image

 

Η επιστολή του Ιωάννη Β. Κογκούλη για το το βιβλίο του Θ. Ζαμπογιάννη: «Τα προσφυγικά»

Με το νέο τεύχος της εφημερίδας «Λαϊστινά Νέα» στάλθηκε και το βιβλίο του πατριώτη μας Θ. Ζαμπογιάννη: «Τα προσφυγικά»

prosfigika

Για το έργο αυτό ο Καθηγητής κ. Ιωάννης Κογκούλης έστειλε στον πατριώτη κ. Θεόδωρο Ζαμπογιάννη την ακόλουθη επιστολή:

ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΘΕΟΛΟΓΙΚΗ ΣΧΟΛΗ – ΤΜΗΜΑ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ
_____________________________________________________
Διευθυντής: Καθηγητής Ιωάννης Β. Κογκούλης
Θεσσαλονίκη,  6 Νοεμβρίου 2012
 
 
Αγαπητέ Θεόδωρε,
 
Με πολλή χαρά έλαβα την αφιερωμένη στη μαρτυρική προσφυγιά ποιητική συλλογή της σειράς εκδόσεων του Ορειβατικού Συλλόγου Λάϊστας Ιωαννίνων. Ως γόνος του ξενιτεμένου Λαϊστινού πατέρα σου και της προσφυγοπούλας Μικρασιάτισας μάνας σου,  αποτυπώνεις στους στίχους σου γεγονότα και πρόσωπα που σημάδεψαν τη νεοελληνική μας ιστορία και καθόρισαν σημαντικά την πνευματική και πολιτισμική μας πορεία. Με ξεκάθαρο λόγο, ρεαλιστικό και θαρραλέο, αναδεικνύεις την όντως βαριά κληρονομιά της προσφυγιάς και το βαρύ τίμημα της φωτοδότρας, όπως γράφεις, Μικρασίας. Ο πόνος και το όνειρο αλληλοπεριχωρούνται στα ποιήματά σου. Η λύπη του ξεριζωμού δίδει τη θέση της «στο χορό και το τραγούδι των πατριωτών».
Η μνήμη του παρελθόντος μεταμορφώνεται στο πνεύμα της δημιουργίας που μας ενέπνευσαν οι Μικρασιάτες. Εύστοχα και αισιόδοξα ομολογείς ότι: «η μεγάλη αυλή στη νέα πατρίδα γέμισε καρποφόρα δέντρα». Κυριολεκτικά και μεταφορικά η νέα πατρίδα καρποφορεί γιατί έχει τις ρίζες της στη γη της Ανατολής. Η πονεμένη Ρωμιοσύνη και η μαρτυρική Ορθοδοξία, έννοιες βασικά ταυτόσημες, αποτελούν και σήμερα τις προϋποθέσεις της κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες επιβίωσής μας. «Τα προσφυγικά» αποτελούν αναμφίβολα την καλύτερη μαρτυρία αυτής της αλήθειας και οι αναγνώστες τους θα βρουν σ’ αυτά «τα φωτολίθαρα του σεβασμού» της μνήμης και της ιστορίας.

Θερμά συγχαρητήρια.
Με πατριωτικούς χαιρετισμούς
Ιωάννης Β. Κογκούλης
Καθηγητής

Ημερολόγιο του Μορφωτικού Συλλόγου για το έτος 2013

Εκδόθηκε και φέτος το Ημερολόγιο του Μορφωτικού Συλλόγου για το έτος 2013.  Όποιος θέλει να το παραγγείλει, ενισχύοντας με τον τρόπο αυτό και το Σύλλογο, μπορεί να στείλει μήνυμα (SMS) με τη διεύθυνσή του στο τηλέφωνο: 6938356243.

IMEROLOGIO

Από τα έργα του Μορφωτικού Συλλόγου το 2012

Στην εφημερίδα «Λαϊστινά Νέα» αριθμ. φύλλου 61, σελ.17, αναφέρεται πως «Με προσωπική πρωτοβουλία του καθηγητή του Α.Π.Θ. κ. Γιάννη Κογκούλη έγινε φέτος καθαρισμός στη βρύση Ντριάζια και στα πέριξ μονοπάτια».

 Όμως η πραγματικότητα, η οποία δυστυχώς αλλοιώνεται, είναι η ακόλουθη:

Continue reading

Το συγκοινωνιακό πρόβλημα της Λάϊστας

του Καθηγητή Ιωάννη Β. Κογκούλη:

Επειδή στην εφημερίδα «Λαϊστινά Νέα» (αριθ. Φύλλου 61), κάποια από τα ζητήματα που συζητήθηκαν στη Λαϊκή Συνέλευση της Λάϊστας στις 12.8.2012 αναφέρθηκαν επιγραμματικά και επειδή ένα από τα ζωτικά προβλήματα του χωριού είναι το συγκοινωνιακό, σημειώνω τα όσα ως προς το εν λόγω θέμα κατέθεσα στην εν λόγω Λαϊκή Συνέλευση.

Continue reading

Οι επιστολές του κ. Κ. Τσίπηρα: "Προς Λαϊστινούς και κατοικούντες στη Λάϊστα" και η προς αυτόν απάντηση του καθηγητή Ιωάννη Β. Κογκούλη

Στις 24.4.2012 ο κ. Κωνσταντίνος Τσίπηρας έστειλε «Προς Λαϊστινούς και κατοικούντες στην Λάϊστα» την ακόλουθη υβριστικότατη επιστολή:

Continue reading