1. Συνέχιση της τοιχοποιίας στον άγιο Χαράλαμπο.

29_12__f1

 

 

2. Τοποθέτηση σιδεριών στα παράθυρα του νάρθηκα του Ναού του αγίου Χαραλάμπους και σιδερένιας πόρτας σε αυτό με σκοπό να προστατευθεί ο Ναός και ιδιαίτερα ο νάρθηκας από τις επιθέσεις και τις επανειλημμένες ζημιές της αρκούδας στα δύο παράθυρα και στην εξώπορτα του νάρθηκα. Τα κάγκελα και η σιδερένια πόρτα είναι προσφορά του πατριώτη μας κ. Σπύρου Χρυσικού.

 

29_12__f2

 

β) Μεταφορά των υπαρχόντων σε αυτό οστών στο οστεοφυλάκιο [βλ. εφημερίδα Λαϊστινά Νέα» 71(1027), σ. 13].

29_12__f3

γ) Εκ νέου καθαρισμός του γυναικωνίτη από αρκετές γυναίκες του χωριού.

Ως προς την ανακαίνιση του γυναικωνίτη του Ναού των Παμμεγίστων Ταξιαρχών σημειώνουμε πως οι εργασίες σε αυτό κατά το έτος 2017 αποτελούν συνέχεια του έργου των προηγούμενων ετών. Το εν λόγω έργο συνοψίζεται:
α) Στην κατασκευή της σκάλας (η προηγούμενη είχε σαπίσει), αξίας 850 ευρώ.
β) Στην κατασκευή πέντε νέων παραθύρων, σε αντικατάσταση των σχεδόν σαπισμένων παλιών, αξίας 1.250 ευρώ.
γ) Στη, με τη σημαντικότατη βοήθεια αρκετών γυναικών, πρώτη απομάκρυνση από αυτό άχρηστων υλικών.

Για το ταβάνι του γυναικωνίτη του Ναού των Παμμεγίστων Ταξιαρχών σκοπός ήταν:
α) Η συντήρηση και ανακαίνιση του υπάρχοντος, με την απομάκρυνση των μπαζών που έπεσαν πάνω σε αυτό κατά την κατασκευή της στέγης [Τμήμα του παλιού ταβανιού εικονίζεται στο 3α] και
β) Η επισκευή των τριών σημείων όπου το ταβάνι είχε καταρρεύσει λόγω των μπαζών που, επαναλαμβάνουμε, έπεσαν πάνω του κατά την κατασκευή της στέγης και, μάλιστα, με την αξιοποίηση όσων υλικών (κυρίως σανιδιών) θα μπορούσαν να ξαναχρησιμοποιηθούν.

Στόχος ήταν η διατήρηση της παλιάς «φυσιογνωμίας» του γυναικωνίτη ενός ιστορικού Ναού, όπως είναι αυτός των Παμμεγίστων Ταξιαρχών.
Στο σημείο αυτό αναφέρουμε ότι εν λόγω ιστορικός Ναός, κατά τον αλησμόνητο πατριώτη Γεώργιο Μέρτζιο, δραστήριο μέλος του Μορφωτικού Συλλόγου «Η Λάϊστα Ζαγορίου», φαίνεται να κτίστηκε στα 1701 και, με βάση και την υπάρχουσα στην πόρτα εισόδου στο Ναό επιγραφή, να ανακαινίστηκε στα 1778 και 1881 (βλ. Γεώργιος Α. Μέρτζιος, Λάϊστα Ζαγορίου Ιωαννίνων, Θεσσαλονίκη 1991, σ. 33).

Κάποιοι πατριώτες πήραν την πρωτοβουλία να ξηλώσουν το παλιό ταβάνι και να το αντικαταστήσουν με καινούριο. Η εικόνα, μετά από το ξήλωμα του παλιού ταβανιού, είναι η ακόλουθη: [βλ. εφημερίδα Λαϊστινά Νέα» 71(1027), σ. 5]

29_12__f4

 

Πατριώτες/πατριώτισσες που επέλεξαν αυτή τη λύση, φέρουν και την ανάλογη προς τούτο ευθύνη.

 

 

 

 

ΑΙΤΗΜΑΤΑ-ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΛΑΙΣΤΑ

Προς τον Περιφερειάρχη Ηπείρου κ. Αλέκο Καχριμάνη

κατά την επίσκεψή του στο χωριό, στις 19.8.2017

 

Του Ιωάννου Β. Κογκούλη

Ομότιμου Καθηγητή Πανεπιστημίου

Αφού εκφράσω τις θερμές ευχαριστίες για την ανταπόκριση της Περιφέρειας στο αίτημά μας για την ισοπέδωση του χώρου εγκατάστασης του πρόχειρου ελικοδρομίου με έξοδα που η ίδια θα καταβάλει, υποβάλλω στο Περιφερειάρχη μας τα εξής αιτήματα – προτάσεις:

 

Α. Αναφορικά με το οδικό δίκτυο

  1. Το οδικό δίκτυο, ιδιαίτερα από τη διακλάδωση Λάϊστας – Ηλιοχωρίου μέχρι το χωριό μας, βρίσκεται σε άσχημη κατάσταση. Τελευταία, απουσίασαν οι προσπάθειες γενικότερης βελτίωσής του. Απαιτείται η άμεση και χωρίς χρονοτριβή συντήρησή του.
  2. Η γέφυρα στο ποτάμι κάτω από το χωριό κινδυνεύει με κατάρρευση. Θα επισκευαστεί ή θα θρηνήσουμε θύματα;
  3. Το τμήμα του οδικού δικτύου μπροστά από την τοποθεσία «Περιστέρη», επισκευάστηκε με προχειρότητα, με αποτέλεσμα, στο σημείο αυτό να κινδυνεύουν και αυτοκίνητα και πεζοί. Πρόταση: Να επισκευαστεί με τις προβλεπόμενες προς τούτο τεχνικές προϋποθέσεις.
  4. Εγκαταλείφθηκε η κατασκευή της παράκαμψης κάτω από τον άγιο Δημήτριο. Συγκεκριμένα, αφού διανοίχτηκε το μεγαλύτερο τμήμα του εν λόγω δρόμου και αφού δαπανήθηκε σημαντικό ποσό χρημάτων, επέστρεψε η Περιφέρεια στην επισκευή του παλιού οδικού δικτύου. Αίτημά μας είναι να συνεχιστεί το συγκεκριμένο έργο και να τοποθετηθεί στο ποτάμι μια στρατιωτική γέφυρα.

 

Β. Συγκοινωνία

Στο σημείο αυτό διατυπώνονται τα ακόλουθα δύο αιτήματα:

  1. Δεν είναι δυνατόν εδώ και χρόνια, έστω και μια φορά την εβδομάδα, το ΚΤΕΛ να μη δρομολογεί κάποιο λεωφορείο προς Λάϊστα. Εξάλλου, πιστεύω πως το κράτος επιδοτεί τις συγκοινωνίες παραμεθορίων περιοχών. Προσωπικά επαναλαμβάνω παλιά μου πρόταση:
  • Μια φορά τη εβδομάδα το πρωινό λεωφορείο που κάνει τέρμα στο Σκαμνέλι να τερματίζει στη Λάϊστα, όπως και το απογευματινό της ίδια ημέρα, αντί για το Σκαμνέλι, να τερματίζει στο χωριό μας. Με τον τρόπο αυτό οι κάτοικοι θα μπορούν να κατεβαίνουν το πρωί στα Γιάννενα, να κάνουν τις δουλειές τους, και να γυρίζουν το απόγευμα στο χωριό.
  1. Κατά το παράδειγμα και άλλων Δήμων, να λειτουργήσει και στο Δήμο Ζαγορίου, με ευθύνη της Δημοτικής αρχής , ενδοδημοτική συγκοινωνία. Με τον τρόπο αυτό θα απαλυνθεί η απομόνωση που υπάρχει μεταξύ των κατοίκων των χωριών του Δήμου Ζαγορίου.

 

Γ. Η οδική σύνδεση μεταξύ Λάϊστας – Βωβούσας

Επειδή, ως γνωστόν, χάθηκε η ευκαιρία ασφαλτόστρωσης του οδικού δικτύου Λάϊστας – Βωβούσας, προτείνεται η επισκευή του εν λόγω οδικού δικτύου στα επικίνδυνα σημεία του και η κατ’ έτος συντήρηση με τον καθαρισμό του και τη διάνοιξη των αυλακών.

 

Δ. Η οδική σύνδεση μεταξύ των παρεκκλησίων αγίου Γεωργίου και αγίου Δημητρίου

Χωρίς να υπεισέρχομαι σε λεπτομέρειες αναφορικά με το παρόν αίτημα, επειδή πολλοί πατριώτες, και όχι μόνο, ως προς το εν λόγω σημείο, ανεξάρτητα εάν είναι ειδικοί ή όχι, εκφράζουν τις απόψεις τους, απευθύνω έκκληση στον Περιφερειάρχη να στείλει κάποιον μηχανικό της Περιφέρειας, ο οποίος να υποδείξει την καλύτερη οδική πρόσβαση μεταξύ των δύο παρεκκλησίων. Έτσι, ο χειριστής, ο οποίος θα ισοπεδώσει το ελικοδρόμιο να κάνει και τη διάνοιξη ή τη βελτίωση της παράκαμψης που έγινε για τη σύνδεσή τους. Σε κάθε περίπτωση, αίτημά μου είναι να μπορεί ο κάθε πατριώτης και επισκέπτης του χωριού να πηγαίνει με το αυτοκίνητό του από τον άγιο Δημήτριο στο άγιο Γεώργιο.

Advertisements